پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227019
حالا با وجود ترامپ در کاخ سفيد ايران، ونزوئلا مي شود؟!
تاریخ انتشار : 1395/08/23 08:37:29
نمایش : 1096
ماجراي «دستاوردسازي براي برجام» به مقطع جالبي رسيده است. بطوريکه پس از نخ‌نما شدن عبارت «رفع جنگ»؛ ستاد برجام پاي چيزي با عنوان «رفع خطر گرسنگي» را به ميان آورده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «خطر گرسنگي»... اين گزاره چند وقتيست که در ادبيات برخي اعضاي دولت و چهره‌هاي اصلاح‌طلب، بعنوان يک دستاورد جديد برجامي مورد اشاره قرار گرفته و بر مبناي آن اينطور بيان مي‌شود که «برجام، کشور و مردم ايران را از خطر گرسنگي نجات داده است»!

في‌الواقع بايستي بيان کرد که در روزهاي اخير که حدود 9 ماه از اجرايي شدن برجامِ رئيس جمهور روحاني مي‌گذرد،‌ 4 مقوله در کلام اعضاي ستاد برجام با عنوان دستاوردهاي برجام به افکار عمومي معرفي مي‌شود.

«افزايش فروش نفت»، «کاهش تحريم‌ها»، «زدوده شدن خطر جنگ» و البته «نجات يافتن ايران از خطر گرسنگي»!

چهار گزاره‌اي که درباره اولي گفته مي‌شود پول اين فروش به دليل وجود تحريم‌ها، بصورت کامل به ايران وارد نمي‌شود و از طرفي کاهش قيمت نفت هم اجازه نداده دولت روحاني به دستاورد دندانگيري در اين زمينه دست يابد.

ضمن اينکه بر طبق بيانات رهبر معظم انقلاب، افزايش فروش نفت خام ايران به هيچ وجه سياست مطلوبي نيست.

دومي اگرچه قرار بود عنوان «لغو تمام تحريم‌ها» را داشته باشد اما امروز «تعليق برخي تحريم‌هاي ثانويه» نام گرفته و همين مقدار کاهش تحريم ادعا شده از سوي دولتي‌ها و اصلاح‌طلبان نيز براي مردم نامحسوس و ناملموس است.

ضمن اينکه وزير خارجه آمريکا نيز اخيراً اعلام کرد، دولت اين کشور بر ميزان تحريم‌ها عليه ايران در پسابرجامِ روحاني افزوده است.

سومي از سوي هيچيک از کارشناسان نظامي و دفاعي کشور تأييد نشده و محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه نيز به تازگي در يک سخنراني اعلام کرد که آمريکا حتي در گذشته نيز توان حمله به ايران را نداشته است.

و درباره دستاورد چهارم که موضوع اين گزارش است نيز شنيدني‌هاي زيادي وجود دارد...

اشاره اعضاي ستاد برجام به وجود خطر گرسنگي در ايران طي چند ماه اخير، بصورت زمزمه در حال ترويج است.

ترويجي که البته قبل از اشاره به آن بايستي بيان کرد، جمهوري اسلامي ايران حتي در دوران دفاع مقدس هم با خطر گرسنگي مواجه نشد و به قول حجت‌الاسلام حيدر مصلحي، وزير سابق اطلاعات، حتي با اينکه در آن زمان کشتي‌هاي غذاي ايران را هم با موشک مي‌زدند اما اين خطر ادعا شده هرگز رخ ننمود.[1]

تأکيد کنندگان بر وجود خطر گرسنگي همچنين در حالي پاي تحريم‌هاي نفتي را به ميان مي‌آورند که اولاً در دوران اوج تحريم‌هاي نفتي نيز بروز اين مقوله دور از احتمال مي‌نمود و ثانياً در بحث تحريم‌هاي نفتي، مقامات آمريکايي به صراحت اعلام کرده‌اند که امکان نگهداري بيش از اين تحريم‌هاي نفتي را نداشتند.

 

*آنها که گفتند گرسنگي...

مدتي قبل اين «حميدرضا جلايي‌پور»، از فعالان سياسي اصلاح‌طلب بود که در گفت‌وگو با شماره 188 نشريه اصلاح‌طلب تجارت فردا تصريح کرد:

«اگر روحاني با تدبير جلو رشد فزاينده تحريم‌ها را نمي‌گرفت من شک ندارم که وضعيت معيشتي مردم ايران به وضعي فعلي و بحراني ونزوئلاي کنوني نزديک مي‌شد. در حال حاضر در ونزوئلا، توزيع نان به کمک ارتش انجام شده و تورم به 700 درصد رسيده است. خوشبختانه برجام توانست جلو ونزوئلايي شدن ايران را بگيرد.»

تقريباً هم زمان با او، «سيدرضا صالحي اميري»، رئيس وقت سازمان اسناد و وزير فعلي فرهنگ و ارشاد اسلامي هم به روزنامه آرمان امروز رفت و طي صحبت‌هايي گفت:

«اگر مذاکرات ما به نتيجه نمي‌رسيد و در حال حاضر برجام اجرايي نمي‌شد، شوراي امنيت که براي فروش نفت ايران سقف يک ميليوني تعريف وحتي کشورهاي دريافت‌کننده را هم مشخص کرده بود، تصميم داشت اگر اين مساله حل نشود هراز چند گاهي بيست درصد ازاين ميزان فروش را کاهش دهد. به اعتقاد من اگر برجام نبود ما به سمت وضعيت نفت در برابرغذا و دارو مي‌رفتيم.»

نفر بعدي، «عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوي دولت اصلاحات بود که به اين قافله پيوست و در مصاحبه با شماره 191 نشريه تجارت فردا اظهار کرد: «در ونزوئلا ارتش دارد مواد غذايي را بين مردم تقسيم مي‌کند. اين فاجعه در ايران هم در حال رخ دادن بود. دولت يازدهم جلوي اين رخداد را گرفته. همين کفايت مي‌کند که ما سال‌ها قدردان اين دولت باشيم. صدا و سيما که چنين دستاوردي را منعکس نمي‌کند. اما من اگر جاي تيم رسانه‌اي دولت بودم فيلمي از ونزوئلا تهيه مي‌کردم و در شبکه‌هاي مجازي براي مردم پخش مي‌کردم که اگر همان تفکر بر سر کار مي‌ماند شرايط اقتصادي ما بهتر از ونزوئلا نبود. چرا دولت اين کار را نمي‌کند؟!»

 

*آقاي هاشمي هم خطر گرسنگي را باور کرد...

صحبت‌هاي اشاره شده اما آغاز ماجرا بود و از چرايي همزماني به يک‌باره‌ي طرح اين صحبت‌ها با هم که بگذريم! گويا کسان ديگري هم مي‌بايست که به پروژه القاي وجود خطر گرسنگي مي‌پيوستند.

«مجيد انصاري»، معاون رئيس‌جمهور و از چهره‌هاي اصلاح‌طلب هم که يکي از ستادي‌هاي دولت محسوب مي‌شود اخيراً دستاورد رفع گرسنگي بواسطه برجام را مورد اشاره قرار داد.

او در جمع خبرنگاران گفته است: «اگر برجام نبود الان به وضعيت نفت در برابر غذا رسيده بوديم.»[2]

طومار اسامي اشاره کنندگان به مسئله گرسنگي و رفع شدن خطر آن بواسطه برجام، البته يک اسم جنجالي ديگر هم دارد...

آقاي «هاشمي رفسنجاني» که قبل از انعقاد برجام به پايگاه خبري العهد گفته بود اوضاعمان در پسابرجام «يک دفعه» تغيير مي‌کند و تجارتمان چند برابر مي‌شود نيز چند روز قبل در بخشي از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد درباره بحث گرسنگي و عملگري برجام در آن گفته بود:

«اما کار مهم‌تر دولت اين بود که تحريم‌ها خطرناک شده بود. يعني تحريم‌ها به جايي رسيده بود که ما هر راه حلي را پيدا مي‌کرديم و تحريم‌ها را دور مي‌زديم، راه را مي‌بستند و هر رخنه‌اي که ايجاد مي‌کرديم، رخنه را مسدود مي‌کردند. اگر هم زماني مي‌ديدند که عاجز شدند، خطرهاي بيشتري را پيش مي‌آوردند و در تحريم‌ها به اين چيزهاي ساده اکتفا نمي‌کردند.

ما اطمينان و سند داشتيم که مي‌خواهند ايران را به مرحله‌اي برسانند که مثل عراق، نفت در برابر غذا باشد. چون دنيا به نفت ما احتياج داشت و مي‌خواستند که نفت ما در بازار باشد، مي‌خواستند قطعنامه‌اي بگذارند که پول نفت ما به صندوقي که اختيارش در دست سازمان ملل است، برود و سازمان ملل مثل عراق نيازهاي مردم را جيره‌بندي کند و به مردم جيره بدهد. يعني کاملاً کوپني و مانند کاري باشد که در عراق شد. در عراق هم سالها بعد از پيروزي مردم، هنوز همان سيستم بود و مردم به آن سيستم زندگي مي‌کردند. چون پول عراق در آن صندوق بود. اينها در مورد ما اين کار را پيگيري مي‌کردند. بحث جنگ و امثال اينها هم بود. ولي آنها احتياج به جنگ نداشتند و مي‌خواستند ملت ايران را از اين راهي که مي‌روند، عاجز کنند.»[3]

آقاي هاشمي البته در همين مصاحبه نيز تأکيد کرده است که «رأي روحاني براي انتخابات سال 96، تضمين شده است.»

 

*دستاوردسازي برجامي براي روزهاي انتخاباتي

اينکه چرا 9 ماه پس از اجرايي شدن برجام، عده‌اي پاي خطري نديده و نشناخته و غير قابل باور را به ميان مي‌آورند و برجامِ رئيس جمهور روحاني را عامل رفع آن معرفي مي‌کنند، محل تأمل است.

همانطور که ماجراي نخ‌نماي «رفع خطر جنگ بواسطه برجامِ روحاني» نيز محل درنگ بود و امروز از زبان محمدجواد ظريف،‌ وزير امور خارجه دولت اينطور مي‌شنويم که آمريکا قدر قدرت نيست و آنها مي‌دانستند، نمي‌توانند پيروزي نظامي بر ايران به دست آورند.[4]

با اين روند فعلي که مقولاتي نديده و ناملموس، يکايک بعنوان دستاوردهاي برجام ارائه مي‌شود، به نظر مي‌رسد که حکايت اين دفتر همچنان باقيست...

دفتري که از گره زدن آب خوردن و هوا و حتي «اقتصاد مقاومتي» به برجام آغاز شد، اکنون به فصولي مثل رفع تهديد جنگ و البته قطع خطر گرسنگي رسيده است و همچنان نيز در هيچ کجاي آن خبري از تحقق دستاوردهاي اصلي و موعود برجام نيست.

و البته گويا قرار است صفحات پاياني اين دفتر در ايام انتخابات رياست جمهوري دولت دوازدهم در ارديبهشت 96 خوانده شود.

در روزهايي که کابينه فعلي و ستاد برجامِ الّا و لابد بايد دستاوردهايي را در مقابل چشم مردم قرار دهند تا بگويند که بواسطه برنامه‌هاي خود در کليد پنداشتن تعامل با غرب براي حل برخي کندي‌هاي قطار اقتصاد کشور، موفق بوده‌اند.

اما اينکه اين دستاوردسازي‌ها تا چه مورد باور و پذيرش مردم قرار گيرد، مسئله‌اي است که براي رؤيت آن بايستي منتظر فرا رسيدن آينده بود...


منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html